måndag 22 december 2014

Släpp.


SLÄPP 34,

I fredag var det dags för släpp igen, hade varit ute och kollat lite dagen före och då hittade jag spår med snö i. Efter en natts arbete så skulle vi så iväg fredag morgon, fixade lite fika som skulle med, sedan satte jag mig i soffan och sov fram till strax efter åtta. Sedan bar det iväg.


Hittade ett spår efter vägen som jag synat dagen före, ett ganska snabbt upptag och sedan ett bra drev. Hade lovat bort en julhare så bössan var med, men det som jag glömde hemma det var matsäcken, så det blev en dryg dag. Det blev ett tre timmars drev som var ganska bra men haren klarade sig.


Som synes så gick drevet även efter väg men inte när jag stod där,


Å hemma blev matsäck å termos.

SLÄPP 35,

Idag gjorde vi ett nytt försök, snöade lite i morse så jag bestämde mig för att sticka tidigt, hade sett spår på ett nytt ställe så vi styrde kosan dit.

Det var lite skumt redan när upptaget kom, Kelly for ner efter en gräsväg och hon fick upp direkt, upptag 8,32. fick se haren ganska omgående på vägen, kändes som att idag skulle den nog bli med hem.



  Hittade ett älgtorn som jag satte mig i, när drevet gått i 45 minuter så kom haren på vägen igen för fjärde gången, jag slängde en blick på pejlen Kelly var 400 meter in och haren var på vägen, inte så konstigt , men när hon bara kom längre och längre ifrån så började jag ana oråd, Hon hade fått upp en ny hare mitt på drevet. Denna hare drog i 1km rakt ut och började sedan bukta där, Det gick i ett berg så jag hörde bra fast hon var långt borta. Denna hare började bukta super trångt i detta berg så jag hade inget annat val än att börja gå efter.


Här har det gått några timmar, lite suddig bild, men som synes ett riktigt trångt drev. Hur jag en försökte så fick jag aldrig se haren. När det började vara mer tapp än drev så beslutade jag mig för att få med Kelly och kolla om vi kunde rese om den första haren. det hade kommit ganska mycke snö så spåret var svårt att följa, men Kelly fick upp omedelbart, och haren for ut på vägen igen precis som på morgonen, efter ett tag så såg jag haren på vägen igen och pluggade i två tolvor, men oturen höll i sig för nu dök en älghund upp på drevet och var mer intresserad av Kelly än att jaga älg, så tyvärr förstörde han dagen för oss. Blev koppling 14,45. Med dryga 4,5 mil så var vi ganska nöjda både Kelly å jag fast det inte blev någon JULHARE. Men vi har en dag i morgon också, få se hur mycke snö det kommer.

Som synes på bilen så hade det kommit lite snö under dagen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar