onsdag 4 december 2013

 
 

Släpp.

 
 
 

Släpp 35.

Idag hade det kunnat blivit sista släppet, ska inte gå handlingarna i förskott. Hade två saker att välja på idag, söka sig ned mot barmark eller söka sig upp mot snö men risk för skare, blev det senare. Och det var ingen fara på föret utan det var bättre än väntat. Lämnade bilen i ett vägkors och började gå inöver vägen som är relativt lång, men efter att jag följt vägen i nästan 3 km å inte ett harspår, kom funderingarna skall jag vända och ta samma väg till baka eller gå en omväg runt ett hygge bara för att få lite färsk mark under våra fötter? Blev det senare, När klockan närmade sig 9,45 så började det bli lite nystan på pejlen, när jag gick där och funderade så stötte jag på det harspår som syns på bilden men då var Kelly 300 meter bort så om det var samma slag vet jag inte. När jag stod där och funderade som mest så ringer Thord och meddelar att Cesar hade drivit sedan 9,23 och dom hade sett haren flertal gånger, på deras marker var det barföre. 10,05 kom upptaget på utkanten av ett stort berg. Drevet bar i väg på lång skutts tämligen omgående. När jag står där och lyssnar så ser jag att det bara är 2,5 km från upptag och till järnvägen, det går ganska rakt mot banan för att sedan vända åter mot upptaget. Undra om jag inte skall dra mig mot bilen ändå, far det genom mitt huvud. När jag tittar på pejlen igen så blir nästa bukt ännu närmare spåret, upp med mobilen och ringer sonen som precis är hemma på frukost och vet inte om han kan komma i från. Meddelar honom lite snabbt om läget och börjar springa mot bilen som är över 3 km bort, Får in Kelly på pejlen och kan se att hon har drivit över spåret en gång för att sedan driva ned mot banan igen och då får jag ett fråge tecken på displayen. Kommer tillslut fram till bilen och kör fort jag törs för att inte åka av vägen också mitt i all bedrövelse. Nästa gång jag får in henne på pejlen så är hon nästan på samma ställe på spåret och det visas en sittande hund eller Kelly har ståndskall, och då är jag helt säker på att tåget tagit henne, men jag kör så fort jag kan fram och när jag nästan är framme så börjar hunden röra sig efter spåret i hög far och när jag kastar mig ur bilen för att börja skrika hennes namn så känner jag doften av diesel avgaser och då tror jag att banverket varit dit i sin tralla och plockat upp det som fans att plocka upp. När jag så kommer till sans så ringer mobilen och ser ett 010 nummer så blir jag ännu mer övertygad om vad som hänt och jag vet inte om jag törs svara, i andra änden så är det sonen som meddelar att han plockat upp Kelly och att hon är okej. Då har han tagit sin pejl och kastat sig i bilen och åkt från Ånge och hunnit dit före mig på en väg som går parallellt med banan och hittat Kelly på tapp efter denna väg och ringt till mig flera gånger och hade mobilen på ljudlöst. men så vänder han tillbaka till mig och lämnar av Kelly där och förklarar att kan stått där i säkert tio minuter och väntat och det var det jag såg på pejlen när hon var på samma ställe men viste inte att det var på vägen och inte på spåret. Sedan när vi kommit hem så ringer Thord och berättar att dom skjutit haren efter 3,5 timmas drev. Nu kommer det att bli några dagars uppehåll i jakten då jag skall jobba och sedan åka till Stockholm i helgen och titta på Spök.
 
 

 
 
Här kan man se stor variation på föret då dessa bilder är tagna med 150 meters mellan rum i dag.
 
 
Tänkte passa på att gratulera Harkullhöjdens Ida som blev raskamps vinnare, som jag har hört så skulle det ha blivit riktigt dåliga resultat på kampen och på hela provet. Jag hoppas att de som har hand om dessa kamper tar sig en funderare extra när de väljer provort, för det måste vara bättre för kampen om det blir ett bra resultat och då bör man välja andra orter än Västergötland, kommer inte ihåg hur det gick på deras SM härom året men jag har svårt att tro det blev någon succé resultat mässigt.
 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar