torsdag 30 januari 2014

Kompisar.

Jämtsnoans Axa.

Idag har jag varit ute med Kurt och Erik. och med oss hade vi Jämtsnoans Axa som snart är 2 år. Dom har haft ännu större problem att finna hare på sina marker så därför kom dom upp till mig och provade lyckan här. Vi kom ganska omgående på slag och upptaget kom strax efter nio, haren hade ett ganska stort slag men Axa rede ut det själv. Hon är ganska oerfaren med tanke på sin ålder och ganska omgående så körde hon fast. Och som vanligt så har jag alldeles för svårt att stå still, så efter lite tapp arbete så hade vi löst tappen. Hon är ganska skallsnål när hon är efter och när haren går in i gamla löpor. Men efter klockan halv tolv så började hon att få bättre och bättre ordning på grejerna, så innan det var färdig så klarade hon haren fram till nästan klockan två. Vilken man ändock får anse som klart godkänt. Vi bestämde att vi skall träffas igen för nya försök, det viktigaste för henne just nu är att hon får driva och få erfarenhet. Haren sågs en gång strax efter upptaget. Axa kommer undan samma mor som min egen Kelly, hennes far är Västbovallens Key. Hon ser ut att få en fin exteriör.
 
 
Här ett avtryck efter drev haren. Jag kan inte låta bli att bli fascinerad av harens stämplar, hoppas att jag inte tjatar ut er med harspår. Vet inte när nästa släpp blir men troligast lördag eller söndag. Undra just hur det går för er på era jakter hade ju varit kul om någon skrev några rader och berättade. Och om någon går i jaktprovs tankar så har vi fint före här och bra hörbarhet efter allt blåsande så det är bara att slå en signal så brukar jag kunna ställa upp.
SE28072/2012 Jämtsnoans Axa.
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar