fredag 23 augusti 2013

 

Släpp.

 
 
 

Släpp 5.

 

Jag hade bestämt redan i går vart jag skulle släppa idag men när jag kom dit så ändrade jag mig och åkte längre in i marken. Släpp 05,30 vid en fin gammal vall ser ut som hon har lite svaga slag far iväg längre och längre bort efter att ha granskat pejlen så liknar det mer som rävslag, det var väll själva ska det vara så svårt å låta bli räven, är bara att vänta ut henne hon följer slaget i nästan 1km det är längre än vanligt hon slår även ett par skall på slutet troligast låg han vid grytet och kröp in när hon kom fram. Hon kommer snart åter och vi fortsätter men inte ett slag står att finna, vi drar oss mot bilen och flyttar ned dit jag hade tänkt stanna på morgonen, Släpp 07,30 hinner inte mer än 300m in efter gräsvägen börjar hon att slaga, men det var då själva fan att man inte stannade här i morse istället har man gått bort 2tim i onödan. Ja ja nu är vi ändock här hon far som tusan fram och tillbaka och jag peppar henne och hon bli ivrigare och ivrigare, när hon farit 100m upp i planteringen drar jag mig ut på andra vägen för dit ska dom om man får upp. Fram med bärhink och plockare men här var det uruselt med blåbär jag går vägen upp och ner men inge bättre där, i mellan åt åker pejlen fram men hon far bara längre och längre in i planteringen. Ett sträck sedan en liten knut sedan sträck och knut så fortsätter det kan väl för tusan inte vara räv igen och jag som peppade och stod i. När hon kommit 800m in i planteringen är jag tämligen säker på räv, lika bra att jag börjar dra mig efter, det blir inge bär och Kelly bara längre och längre bort. kl 08,50 hör jag en hund jo då nu har hon fått upp drevet kommer i ett spikrakt sträck passerar mig på 100m och fortsätter lika spikrakt ut över berget inte en tapp bara fult ös över bäckar efter vägar in på en tredje väg vid det laget har jag lyckats ta mig dom 500m till bilen som jag hade in ned grejer fram med pejl drevet fortsätter bara längre bort in i bilen och full fart efter. Efter några kilometer börjar jag närma mig, när jag är endast 350m från saktar jag in vet att det ligger en grusgrop där men passerar den i sakta mak då kommer det något springande efter vägen en full stor hare men det var väll då själva tusan på bromsen och ut på vägen men haren han passerar bara bilen och fortsätter jag kutar runt på min sida för att skrika på haren när den kommer bakom bilen då kastar den på sidan bara för att 200m längre ned komma ut på vägen igen jag vänder mig om och där kommer Kelly i fullt drev hon tar samma krok  som haren för att sedan följa des spår efter vägen. Jag gör en snabb koll på pejlen och det visar sig vara över 3km fågel vägen till upptaget. 500m längre bort efter vägen blir det tapp jag bestämer mig för att plocka upp henne där, vet sedan tidigare att man lätt kan bränna trampdynorna på sådana här väg springare så här tidigt på säsongen . Det blev ca 25 min drev. På bilden idag kan man se att jag haft konkurrenter på blåbärs plockningen det är en björn som lämnat visitkortet efter vägen. 

1 kommentar:

  1. Hej Kjell.Cleo har också haft premiär i lördags men då hände precis det som du beskriver.Haren gick ut på vägen direkt efter upptag och drog iväg mellan 2 3 km.Han drev bra efter vägen men trampdynerna på fram tassarna gick sönder.En stor skinnbit lossnade på vardera tass så nu är det vila ett par veckor.Tråkigt.Hälsn jämtsnoans Cleo.

    SvaraRadera