söndag 1 december 2013

 

Släpp.

 
 

Släpp34.

Äntligen så var det dags för släpp igen. var upp och tittade på föret i fredags och fall om det gick att se några spår, föret såg bra ut men inte ett harspår. Men på lördagen så for jag dit, hade sett ett gamelspår när jag var där och högg en ute gran så nog borde han finnas där. När vi hade gått vägen en bit och nått fram till den platts där jag sett spåret så tog Kelly på sidan och efter bara ett hundratal meter så började det cirkla på pejlens display, kan det vara möjligt? svaret kom en kvart senare när klockan var 9,07 så kom upptaget. Det kändes nästan som hösens första släpp när hon nu har varit stallad i över tre veckor. Och faktiskt så fick jag höra ett riktigt bra drev som slutade med koppling 11,40 på drev. Hon hade en ganska lång tapp efter ca 80 minuter som nog var ganska nära en dötapp. Men hon lyckades resa om haren som sedan bytte område helt och började komma allt för nära järnvägen, därav kopplingen och även för att jag ville se hur såret såg ut.
 
Här ser man harens avtryck efter den väg som haren valde att ta när han bytte område.
 
 
Tyvärr så fick jag ett lite tråkigare medelande från Västergötland, där Cesar idag drev ett rådjur längre än tillåten tid. Så då fick man vatten på kvarn varför dom skulle lura ned Norrlands hundar ned på rådjurs marker. Men det är bara att gilla läget och komma igen en annan gång. Trevligare besked var att en avkomma till Cesar tog sin tredje öppen etta på unghundskampen. Kull att se hans arv gå vidare. Vi får hoppas att han får någon chans till i aveln innan det är för sent. Nu blir det arbete i dagarna två sedan siktar vi på släpp onsdag.


 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar