söndag 20 oktober 2013

 

Släpp.

 


Släpp 26.

Släpp 07,15 det första jag ser på morgonen är att björnen har passerat i den korsning som jag skall parkera bilen vid. Det var några millimeter snö på backen och cirka -5 grader så förutsättningarna var det inge fel på, vi kom ganska snabbt på slag ett slag som bär iväg närmare 1km, ser mer ut som räv från början men liknar mer hare på slutet. efter ca 2,5 tim arbete på slaget så kommer hon åter. Jag beslutar mig då för att gå mot det ställe vi hade slag på sist vi var här och hon inte kunde resa, när vi kommer dit markerar hon lite svagt, jag stannar kvar en stund men hon kommer ingen vart. Snön börjar tina på vissa fläckar och där verkar det lukta lita godare. Men jag besluta mig för att gå därifrån och hon hänger på direkt. När vi passerar det slag som vi hade på morgonen så fastnar hon lite där men när hon ser att jag fortsätter så kommer hon efter, lite längre fram på garmin kartan kan jag se att ett hus är utmärkt mitt i skogen i kanten på en myr. När ni kommer fram till plattsen så finns det där bara några tegelstenar och lite plåt, så där har i alla fall en stuga stått. När jag står där och försöker fantisera ihop hu det kan ha sett ut engång i tiden så ser jag att Kelly börjar slaga alldeles i närheten en snabb blick på klockan 12,00, hon slagar hår på att ganska begränsat område. 12,22 kommer upptagen men haren har stuckit lite tidigt det hörs på hennes trevande start men efter ett tag får hon bättre tryck och haren buktar riktigt fint första 20 minuterna och jag lyckas se haren 1 gång, men så utan förvarning så drar drevet rätt ut spik rakt och ur hörhåll ut på en väg och sedan kilometervis efter vägar. Tillslut blir det stopp långt bort efter en väg, bara att pallra sig till bilen och efter. När jag nått fram till den väg som hon befinner sig efter så stanna jag i korset för att avvakta, men när jag står där så ser jag att haren har hoppat tillbaka efter vägen jag följer spåret och han har kastat i en grusgrop, när jag får Kelly åter så följer vi spåret in i gropen och hon markerad med lite gnissel så nog har haren gått här, jag tror naturligtvis att haren sitter här någonstans i gropen. men för att göra en lång väg historia kortare så hittar vi ett nytt avhopp efter som att haren lämnat grusgropen och fortsatt ytterligare flera kilometer. Nu borde man ju ha lagt av men idag hade jag lagt i tjuren haren skulle upp igen. Men när jag står där vid vägen och ser att haren har fortsatt ytterligare 500 meter in i skogen så börjar jag att banna min tjurighet och att sedan klockan börjar närma sig 15,00 den tid jag skall hämta frugan vid jobbet, slänger iväg ett sms, jag tror inte att jag hinner hem till 15. Prövar att ropa på henne man utan resultat men kanske om jag åker fram en bit efter vägen så kommer jag närmare henne sagt och gjort. När jag liver ur bilen för att börja ropa så möts jag av fullt drev. Haren gör precis lika nu långa bukter och ut på vägar som han sedan tar kilometer vis. men när klockan börjar närma sig halv fem så ser jag vart drevet är på väg så jag kastar mig i bilen för att ställa mig i det kors som jag tror haren skall koma i och mycket riktigt så kommer han och Kelly ligger på med bra tryck. Så där slutar dagarna för denna väg springare känns lite vemodigt men Kelly har gjort ett bra jobb och om jag skall jaga här något mer så vill jag ha tag på en annan hare om det nu finns några fler här men det får tiden utvisa. Fick även till en film snutt på hare och hund men eftersom att jag misslyckades med att stoppa ned mobilen medans den fortfarande spela in så består filmen av ca 45 sekunder harjakt och sedan 5 minuter kolsvart i min ficka, ska se om det går att klippa bort tiden om fickan så kanske filmen dyker upp lite senare.

Kelly och väg springaren.

Resterna efter stugan.



 

DM.

I morgon går dm av stapeln i Rissna och för er som inte vet så går det att följa i direkt sändning på Jämtlands hem sida.  http://www.jhstovare.se/ om ni följer denna länk så hittar man dit och där klickar man på STÖVAR DM. Jag är hur nervös som helst eftersom att jag har en avkomma med, HEJJA CESAR..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar