måndag 7 oktober 2013

 

 

Släpp.

 

Släpp 22.

 

Släpp 22. Ja så var man på hemma skogen igen efter 4 har rika dagar i Västerbotten. Släpp 06,30 på ett ställe där jag haft upptag 2 ggr på en riktig lång rännare. Idag hade Kelly ett kanon sök men inte ett slag fans att finna efter denna hare, så efter 1,5 tim var vi åter vid bilen vad hittar man på nu då, flytta eller prova på andra sidan vägen? Fick bli det senare och efter en sök tur kom vi så på slag då var klockan ca 8,45. Hon blev kvar på ett ganska begränsat område men så efter en timme hittar hon ett utspår och ett par tveksamma skall kommer klockan 10,19 äntligen for igenom mitt huvud men så inge mer, men vad nu väckte hon? men så några skall till, haren har tydligen smitit tidigt. Hon får bättre och bättre ordning på löpan så drevet börjar flyta på. Ganska snart är haren på vägen och en kortare tapp men sedan ser jag på pejlen att det börjar bära iväg på andra sidan vägen, lika bra att ta sig till bilen och åka upp till det ställe jag har brukat filma haren, när jag är framme vid bilen så ser jag att drevet är nästa 1 km bort så jag kör iväg upp efter vägen och när jag nästan är framme hinner jag ikapp haren som redan är på vägen igen den blir skrämd av bilen och kastar av, jag kliver ur och kan konstatera att Kelly är 1,3 km från vägen och där börjar det likna tapp efter 30 minuter har hon löst tappen och kommit ut på vägen, hon tar avhoppet men idag har haren en annan taktik. En kortare krok och så ut på vägen sedan har haren kutat 1,5 km väg utan att sätta sig jag ser att hon tar av vägen och det går en bukt på kanske 500 meter men sedan in på vägen igen fast lite närmare mig. Jag står beredd att filma för jag är ganska säker på att haren skall komma samma väg tillbaka men icke utan vägen åt ett annat håll och hon är lika långt efter nu för hon slår inte ett skall. När klockan är 12,30 besluta jag mig för att koppla då varken Kelly eller jag vet vart haren har tagit vägen. Efter 4 jaktdagar med intensiva drev blev det här en dag med gång stånd men så är jakten. Tänkte passa på att gratulera Thord Hedman och Cesar för deras framfart dessa två helger, förra helgen på zon uttagningen så drev Cesar till sin 4:e elitetta (120-58/120-61) och blev därmed kvalificerad till KM i Västernorrland som gick nu i helgen där Cesar fick ihop en elit 2:a (83-52/100-58) och slutade på en hedrande 5: plats av 10 startande bara 20 minuters drev från att få åka på DM. Cesar är ur min andra kull efter Bella, jag återkommer med en närmare presentation av honom i ett senare inlägg. i morgon släpper vi igen om vädret tillåter. Bildan är från det ställe där Kelly gick och slagade, här hade man ju velat att drevet skulle ha buktat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar