torsdag 8 augusti 2013

Jämtsnoans Kelly.




Tänkte att jag skulle skriva lite om Kellys utveckling fram till nu. När jag tog bort min gamla tik 2009, så började jag ringa runt till olika tik ägare för att höra om de tänkte para. Så jag hade en del intressant parningar på G, men när valparna började titta fram så började alternative bli väl få. Hade pratat tidigt men Lars Olofsson som har Jämtsnoans. Men problemet var att hans tik var för nära besläktad med en hane som jag hade sålt i en tidigare parning på gammel tiken, då min plan var att para tillbaka på honom. Så då stod jag där utan alternativ så det fick bli Kelly från Jämtsnoans. Hon visade sig vara en trygg å stabil valp som har varit väldigt lätt att ha och göra med, vi vistades flitigt i skogen första hösten hade en del drev på okänt, när snön började komma så började hardreven med det. Jagade ganska flitigt med henne och innan vinter var till ända så var dreven ofta till pris. Sedan rullade det på hösten efter och tog 2st 1:a pris öppen klass och blev sedan anmäld till elitprovet i Hedesunda där hon fick 2:a i elit. Vilket får se som ett bra resultat före 2 års ålder. Den gångna säsongen inledes med elitprovet i Kolåsen men där blåste tyvärr första dagen bort men andra dagen gick hon till ett 1:a pris, summan blev 3:a elit. Efter det var vinter i full gång och hon blev då startad på ung hunds kampen, men efter flera dagar med kyla och en riktigt kall provdag slutade det utan upptag. Sedan startades hon på ett särskilt elitprov och då gick hon fullt båda dagarna. Så på 9 provdagar har hon 5st öppen ettor. Så nu saknar vi barmarks 2:an för championatet. På utställning har hon ett verry god som unghund och ett excellent med ck i jaktklass. Och till helgen styr vi kosan mot Rättvik, utställning är inte min starka sida men jag tänkte ge det några chanser till. Ska även se om det dyker upp några intressanta hanar, för jag har sett att det finns några trevliga kavaljerer i dala traktera hade ju varit kull om någon av dom dök upp. Vad jag vet så startar 9 Hamilton på lördag och 13 st på söndag. Vi hoppas på bra väder och mycket folk, får se om jag kan få till en del rapport och någon bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar